Zatrważający stan najstarszych nagrobków na naszym Cmentarzu Parafialnym skłonił znaczną część osób publicznych z naszej gminy do zapoczątkowanej przez Pana Jerzego Waldorfa na Powązkach szlachetnej działalności. Powołano w Łukowej pierwszy w naszym regionie.
 

Historia powstania Społecznego Komitetu Opieki nad Cmentarzami w Gminie Łukowa

 

Inicjatywa społecznej opieki nad cmentarzami w Gminie Łukowa sięga 4.11.2001r. Otwarto wówczas, przygotowaną przez GOK w Łukowej wystawę fotograficzną „Nekropolie Ziemi Łukowskiej”. Autorem zdjęć był Tomasz Brytan – historyk i regionalista z Biłgoraja. Wystawa połączona była z prelekcją autora. Zwróciła ona uwagę mieszkańców na sprawę miejscowych cmentarzy.

Wzorem szlachetnej działalności, zapoczątkowanej przez Jerzego Waldorfa na Warszawskich Powązkach, osoby publiczne Gminy Łukowa podjęły inicjatywę społecznej opieki nad zabytkami cmentarnymi, tj. należyte utrzymanie i zachowanie zabytkowych cmentarzy i pomników, jako wyraz troski społeczeństwa o pamiątki przeszłości, które przetrwały do naszych czasów oraz powinny być zachowane i przekazane przyszłym pokoleniom. Dnia 25 lutego 2002 r. powołano w Łukowej, pierwszy w biłgorajskim regionie SPOŁECZNY KOMITET OPIEKI NAD CMENTARZAMI W GMINIE ŁUKOWA.

W skład Zarządu Komitetu weszli: Stanisław Kozyra wójt – przewodniczący, ks. Witold Smyk proboszcz parafii Wniebowzięcia NMP w Łukowej – zarządca cmentarza, Stanisław Stelmach – skarbnik, Wiesława Kubów – sekretarz, Danuta Kawałko – opieka konserwatorska, Maria Tyszkiewicz – prawnik. Członkami zostali nauczyciele, regionaliści, właściciele firm, pracownicy GOK i gminy, radni, strażacy, krwiodawcy; wolontariuszami – miejscowi gimnazjaliści. Stroną medialną i informacyjną działalności od początku zajęli się społecznie ludzie kultury i dziennikarze Katolickiego Radia Zamość.

 

 

UCHWAŁA ZAŁOŻYCIELSKA

SPOŁECZNEGO KOMITETU OPIEKI NAD CMENTARZAMI W GMINIE ŁUKOWA

§ 1

 

 

W dniu 25 lutego 2002 roku zostaje powołany Społeczny Komitet Opieki Nad Cmentarzami w Gminie Łukowa w składzie:

1. Pan Stanisław Kozyra

2. Pan Józef Ćwik
3. Pani Danuta Kawałko
4. Ksiądz Proboszcz Witold Smyk
5. Pan Tomasz Brytan
6.  Pani Wiesława Kubów
7. Pani Maria Tyszkiewicz
8. Pan Stanisław Bosak
10.Pani Bożena Bosak
11.Pan Andrzej Kniaź
12.Pan Stanisław Stelmach
13.Pan Jan Rój
14.Pan Zbigniew Sokal
15.Pan Wiesław Stański
16.Pani Lilla Pankowiec
17.Pan Zdzisław Szostak
18.Pan Mirosław Siwik
19.Pan Mirosław Peć
20.Pani Krystyna Szmołda
21.Pan Jerzy Grzyb
22.Pani Renata Majewska
23.Pani Janina Kozyra
24.Pani Katarzyna Bastrzyk
25.Pan Paweł Bastrzyk
26.Pani Małgorzata Kraczek
27.Pan Mirosław Okoń
28.Pani Halina Kozyra
29.Pani Agata Dąbrowska
30.Pani Lucyna Paluch
31.Pani Maria Działo
32. Pani Halina Rój

 

W latach następnych członkami Komitetu zostali:

33.Ks. Proboszcz Waldemar Kostrubiec

34. Ks Proboszcz Marek Tworek

35. Pani Krystyna Wurszt

36. Pani Kazimiera Sokal

37. Pani Janina Hyz

38. Pan Mieczysław Dzikoń

39. Pan Janusz Kozyra

40. Pan Józef Pluskwa

41. Pan Janusz Łysiak

42. pan Zbigniew Kubaj

43. Pan Ryszard Ostasz

44. Pan Adolf Iwaniec

45. Pan Tadeusz Kraczek

46. Pan Józef Jabłoński

47. Pan Krzysztof Kowalik

48. Pan Bogusław Rój

49. Pan Stanisław Jeleń

50. Pan Zbigniew Mędryk

51. Pan Tadeusz Budzyński

52. Pani Magdalena Szostak

53. Pan Robert Chmiel

54. Pan Marcin Kozdra

55. Pan Stanisław Bżdziuch

56. Pan Stanisław Dzikoń

57. Pan Maciej Paluch

58. Pan Mieczysław Kozyra

59. Pan Ryszard Paluch

 

 

§ 2

 

Członkostwo w Komitecie jest otwarte.

 

§ 3

 

Celem Komitetu będzie przede wszystkim opieka społeczna nad zabytkami,

m. in.:

należyte utrzymanie i zachowanie zabytkowych cmentarzy

i pomników, jako wyraz troski społeczeństwa o pamiątki

przeszłości, które przetrwały do naszych czasów oraz powinny

być zachowane i przekazane przyszłym pokoleniom.

 

Numer konta Społecznego Komitetu Opieki nad Cmentarzami w Gminie Łukowa :

BS Łukowa 30 9619 0003 2001 0000 4675 0001

 

Siedziba Komitetu: Gminny Ośrodek Kultury w Łukowej

23- 412 Łukowa 569

tel. 84 6874060 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

ROK 2002

Pierwszą inicjatywą komitetu było uzupełnienie informacji dotyczących nazwisk powstańców styczniowych (którzy zginęli 16.04. 1863 r. pod Kobylówką) na pomniku ufundowanym przez mieszkańców Gminy Łukowa w 75. rocznicę bitwy oraz renowacja i konserwacja samego pomnika.

Odsłonięcie i poświecenie tablicy przez Jego Ekscelencję Ks. Biskupa Jana Śrutwę odbyło się podczas uroczystości 20 kwietnia 2002 roku, na cmentarzu można było zakupić książkę pana Brytana, będącą historycznym opracowaniem bitwy pod Borowymi Młynami (Kobylówką). Całkowity dochód ze sprzedaży tej publikacji przeznaczony został na renowację najstarszej części cmentarza.

Na apel Komitetu w dniach 1 i 2 listopada 2002 roku przeprowadzono I kwestę na rzecz ratowania zabytkowych nagrobków. Zebrano 3.406 zł.

 

ROK 2003
W 2003 roku dokonano oczyszczenia, remontu i konserwacji 2 nagrobków: Matki Proboszcza Klary Zuzanny z Banaszewskich Włodzyńskiej i Proboszcza Władysława Matuszyńskiego oraz zabezpieczono przed zawaleniem nagrobek Tomasza Matczyńskiego.

Na cmentarzu parafialnym w dniach 1 i 2 listopada 2003 r. odbyła się II kwesta na rzecz ratowania XIX - wiecznych nagrobków. W czasie tej kwesty zebrano: 4.587,05 zł.

 

ROK 2004
W tym roku dokonano renowacji 3 starych, zabytkowych figur nagrobkowych w najstarszej części cmentarza, nieopodal bramy głównej. Renowacja polegała na czyszczeniu, uzupełnianiu ubytków i konserwacji figur z piaskowca. Odnowiono nagrobki: Walentego Januszewskiego, Anny Jerzmanowskiej zd. Radzikowskiej i Michała Kossakowskiego. Dodatkowo ogrodzono najstarszą część cmentarza.

Podczas III kwesty, w dniach 1 i 2 listopada 2004 roku zebrano 5.045,56 zł.

W listopadzie w "Gońcu Łukowej" ukazała się prośba Komitetu skierowana do najstarszych mieszkańców Łukowej o pomoc w rekonstrukcji jednego z najpiękniejszych zabytków na naszym cmentarzu (prawdopodobnie dzieła kamieniarzy lwowskich). Chodziło o monumentalny nagrobek wykonany z kilku bloków kamiennych a na nich dwóch płyt i stylizowanej misy w połowie pokrytej rodzajem tkaniny. Członkowie Komitetu ten nagrobek nazywają "z kołyską". Niestety nikt nie potrafił nam pomóc.

ROK 2005
Pieniądze z III kwesty przeznaczone zostały na renowację dwóch zabytkowych figur z piaskowca oraz remont, rekonstrukcję i konserwację "nagrobka z kołyską".
Podczas prac renowacyjnych tegoż nagrobka, dnia 17 sierpnia odkopano brakującą jego część. Jest to kolumna z udrapowaną na niej tkaniną. Nagrobek zwany przez mieszkańców "z kołyską" jest wyjątkowy, nieznany z innych cmentarzy. Pochodzi z I poł. XIX wieku. Prace renowacyjne wykonał p. Maciej Filip - konserwator z Pracowni Zabytków w Krakowie.

ROK 2006
Dokonano gruntownego remontu nagrobka miecznika warszawskiego Karola Maksymiliana Klembowskiego i jego syna. Remont nadzorował Pan Maciej Filip, a prace wykonała firma Pana Tomasza Sołoduchy. Pomnik miecznika warszawskiego jest jednym z najstarszych i nielicznych już na Lubelszczyźnie (1791 r.). Pomniki miecznika i nagrobka " z kołyską" zostały ogrodzone dzięki zaangażowaniu Pana Andrzeja Kniazia, a także nieodpłatnemu wykonaniu łańcuchów ozdobnych przez Pana Kasperka z Tarnogrodu.
Ponadto w 2006 r. odnowiony został pomnik, krzyże nagrobne i ogrodzenie na cmentarzu w Szarajówce, gdzie spoczywa 58 mieszkańców wsi spalonych żywcem przez hitlerowców w dniu 18.05.1943 r.

ROK 2007
W 2007 roku Komitet zaangażował się w prace nad rekonstrukcją zdekompletowanych pomników na nieczynnym cmentarzu w Chmielku. Pierwotnie był to cmentarz unicki, a od 1875 r. prawosławny. Obecnie podlega administracji parafii prawosławnej p.w. Świętej Trójcy w Tarnogrodzie. Udało się tu zrekonstruować 38 krzyży i pomników, których niestety ze względu na brak funduszy jeszcze nie poddano konserwacji.
Wśród sponsorów z Chmielka, którzy finansowo pomogli w rekonstrukcji pomników jest Pan Stanisław Bosak.

ROK 2010

Za zebrane w 2009 r. pieniądze dokonano generalnego remontu pomnika poświęconego spalonym i zamordowanym mieszkańcom Borowca.
Na cmentarzu parafialnym w jego części najstarszej poddano renowacji dwie figury XIX – wieczne, nagrobek Ludwika Matczyńskiego wspierającego powstańców styczniowych oraz Leonarda Zajączkowskiego. Wzmocniono fundamenty 4 pomników zagrożonych zawaleniem. Ponadto odczyszczone i ponownie zakonserwowane zostały płyty na pomniku ks. proboszcza Matuszyńskiego i matki proboszcza Klary Włodzyńskiej.
Po sierpniowej nawałnicy uszkodzeniu uległa odnowiona dwa lata temu zabytkowa figura Zofii Sobierańskiej. Koszty związane z usadowieniem kolumny oraz złożeniem żeliwnego ozdobnego krzyża przekroczyły fundusze Komitetu.
W tym roku, korzystając z większej ilości dni wolnych członkowie Społecznego Komitetu Opieki nad Cmentarzami w Gminie Łukowa kwestowali na cmentarzu parafialnym przez trzy kolejne dni tj. od 31 października do 2 listopada.
Wielka życzliwość i hojność naszych miejscowych i przyjezdnych darczyńców sprawiła, iż zebranych zostało 10.683,09 zł, 1000 Forintów, 2 EURO, 50 Euro centów, 60 koron czeskich.

ROK 2011
Generalny remont 3 figur na najstarszej części cmentarza: bezimiennej figury z wysokim kamiennym krzyżem, pomnika Stanisławy z Matczyńskich Niedenthal z 1900 r. oraz figury Zofii Wysiekierskiej i Apolonii z Wysiekierskich Ostrowskiej z 1874 roku.
X kwesta 2011 rok – 9.605,72zł, 10 hrywien, 50 kopiejek

ROK 2012
Generalny remont 4 figur na najstarszej części cmentarza: Jacenta Małujewa z 1922 r., Magdaleny z Grzybów Machowej z 1900 roku, Marcina Karpika z 1905 roku oraz figury Wiktora i Euzebii Leśniewskich z roku 1859 znajdującej się w sąsiedztwie „pomnika z kołyską”. Pomnik Miecznika Warszawskiego z 1791 roku wyprostowano oraz wzmocniono fundamenty i podmurówki (zabetonowano) zabezpieczając przed zawaleniem. Wyremontowano też ogrodzenie najstarszej części cmentarza.

Konto komitetu wzbogaciło się o kwotę 1200,00 zł, którą wpłacił p. Matczyński. Podczas XI kwesty zebrano 9.237,88 zł.

ROK 2013
Podniesienie i wypoziomowanie 4 płyt nagrobnych z piaskowca (obok pomnika miecznika) oraz wykonanie wokół nich obrzeży. Umycie i zakonserwowanie także 7 płyt płaskich w najstarszej części cmentarza. W związku z gminnymi obchodami 150 – rocznicy powstania styczniowego umycie i zakonserwowanie ponownie pomnika powstańców styczniowych.
Dokonano ponadto gruntownej renowacji razem z wylewką fundamentów dwu figur po lewej stronie cmentarza zaraz za bramą główną tj. śp. Anny Kożuszek i Zygmunta Hussara z 1908 r.

XII kwesta 2013 r – 11.657,03 zł, 1 dolar, 25 forintów.

 

ROK 2014

Renowacja figur: Marcina Grandy, Jana Dwozyckiego, Maryanny z Gizów Lachowskiej, bezimiennej figury oraz zdekompletowanego pomnika Jana Roja.

XIII kwesta 2014 - 11.904,93zł, 5 dolarów, 2 euro, 1 turk lirasi

ROK 2015

Renowacja XIX wiecznych figur: Piotra Połucha, Zofii ze Strusów Gochowej, Teofila Małui. Wyprostowanie pochylonych figur: Heleny i Władysława Tallat – Kiełłpsz i w porozumieniu z rodziną, figury Tadrów oraz Grzegorza Mazura z 1878 roku. Remont żeliwnego ogrodzenia pomnika Marii Grodzieńskiej.

XIV kwesta 2015 - 11.949 ,65zł, 5,36 euro, 4 korony, 2 kuny

ROK 2016

Renowacja XIX wiecznych figur: Maryianny z Hałasów Gacowej z 1898 r., Stanisława i Ludwika Kraczków z 1892 r. Zabezpieczenie przed zawaleniem i renowacja 3 figur z początku XX w.: Magdaleny z Bresiuw Piur z 1919 r., Franciszka Kierepki z 1921 r. oraz Karola Dulińskiego i Waleryi z Dulińskich Jamrot z 1912 r.

 

XV kwesta 2016 r. - 10.752,50 zł, 11,58 euro, 1 korona szwedzka.

 

ROK 2017

Renowacja figur: Zofii Mazurowej z 1900 r., Heleny Stańskiej z 1900 r. oraz Jana, Józefa i Katarzyny Szostakow z 1921 r., wykonanie zasuwy przy ogrodzeniu żeliwnym pomnika Marii Grodzieńskiej oraz zrobienie kamienno – cynkowego ogrodzenie ośmiu nagrobków ( 19 słupków ). Rozpoczęto dwufazowy remont pomnika Miecznika. Skuto tynki cementowe odsłaniając pierwotne profile, oczyszczono je, wykonano izolację poziomą, izolację podbicia i opaski betonowej oraz postawiono konstrukcję zabezpieczającą pomnik przed wpływem warunków atmosferycznych.

XVI kwesta 2017 – 9.568,99 zl, 16,30 euro, 1 korona szwedzka.

ROK 2018

Zakończenie remontu pomnika Miecznika z 1791 roku. Wzmocniono zdegradowane, uzupełniono i wymieniono uszkodzone cegły. Wykonano rekonstrukcję gzymsów i tynków na powierzchni pomnika. Zrobiono obróbki blacharskie, położono izolację poziomą i rozłożono kruszywo stanowiące warstwę izolacyjną pomnika.

Gruntownej renowacji z wylaniem fundamentu i wyprostowaniem poddany został pomnik Wojciecha Kraczka z 1903 r. Oczyszczono i zakonserwowano pomnik w Szarajówce, postawiono nowe krzyże.

XVII kwesta 2018 – 14.061,04 zł.

 

ROK 2019

Zwrócono dług za prace konserwatorskie przy pomniku Miecznika Warszawskiego. Pokryto koszty odnowienia figury z 1903 r. oraz czyszczenia pomnika w Szarajówce. Przeprowadzono kolejny, gruntowny remont pomnika Ks. Proboszcza Władysława Matuszyńskiego za. W 1966 r. z uzupełnieniem nagrobka o opaskę granitową. Poddano renowacji figurę Antoniego Ześniowieckiego z 1883 r. poprzez wylanie fundamentu i dodanie podstawy oraz uzupełnienie ubytkow i konserwację. Oczyszczono i zabezpieczono po 13 latach od remontu zabytkowy pomnik „z kołyską” i płyty nagrobne oraz słupy kamienne obok Miecznika.

XVIII kwesta 2019 – 13.634,17 zł.

 

ROK 2020

Odnowione zostały figury Mikołaja Hajdy z 1809 roku, Andrzeja Korca z 1878 r. Jana Pyndra z 1907 roku oraz Heleny z Pluskwów Stafiszowej z 1924 roku. Odnowienie obejmowało wykonanie fundamentu cementowego, wykonanie nowej podstawy kamiennej, uzupełnienie ubytkow, czyszczenie oraz konserwację hydrofobową. Ponadto Komitet przygotował dwie tablice informacyjne o łukowskich cmentarzach: dawnym przykościelnym na placu z figurą Chrystusa Króla oraz obecnym grzebalnym przy drodze do Józefowa.

 

W sumie podczas osiemnastu kwest zebranych zostało 164.305,00 zł, za które wyremontowanych i odnowionych zostało 120 zabytkowych figur, pomników i nagrobków na cmentarzach w Łukowej, Chmielku, Szarajówce, Osuchach i Borowcu.

 

Siedziba Komitetu : GOK Łukowa 569a, Nr konta BS Łukowa 30 9619 0003 2001 0000 4675 0001

 

Spisy treści pozostałych "Gońców Łukowej "od nr 1"

 

  

STATUT
„STOWARZYSZENIA MIŁOŚNIKÓW GMINY ŁUKOWSKIEJ”

ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
 1. „STOWARZYSZENIE MIŁOŚNIKÓW GMINY ŁUKOWSKIEJ” w dalszych postanowieniach statutu zwane „Stowarzyszeniem” jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych mieszkańców Gminy Łukowa.
2. Stowarzyszenie działając na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, poprawy życia jej mieszkańców, uwzględnia ochronę oraz promocję zasobów historyczno – kulturowych, środowiska naturalnego, krajobrazu, rozwój turystyki oraz popularyzację i rozwój produkcji wyrobów regionalnych.
3. Siedzibą Stowarzyszenia jest Urząd Gminy Łukowa, Łukowa 262. Terenem działania - Rzeczpospolita Polska.
4. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
5. Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, zawiązanym na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną.
6. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów:
- ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001, Nr 79, poz. 855 z późn. zm.)
- ustawy z dnia 7 marca 2007 r. O wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów wiejskich. (Dz.U. Nr 64 poz.487 z późn. zm.)
- rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005r. W sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.U. UE L 77 z 21. 10. 2005, str 1.)
- niniejszego statutu.
7. Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach działania.
8. Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
9. Stowarzyszenie może używać pieczęci z napisem w języku polskim: „STOWARZYSZENIE MIŁOŚNIKÓW GMINY ŁUKOWSKIEJ 23 - 412 ŁUKOWA 262”
10. Stowarzyszenie może posiadać odznakę organizacyjną według wzoru ustanowionego przez Walne Zgromadzenie Członków.

ROZDZIAŁ II
CELE I SPOSOBY ICH REALIZACJI
1. Celem działalności Stowarzyszenia jest:
- działanie na rzecz na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, poprawy życia jej mieszkańców
- działanie  na rzecz ochrony, popularyzacji oraz promocji i rozwoju bogatych zasobów historyczno – kulturowych gminy.
- działanie na rzecz ochrony i promocji zasobów środowiska naturalnego i krajobrazu Gminy Łukowa,
- działanie na rzecz rozwoju turystyki, stworzenia lokalnej bazy i zaplecza turystycznego a także popularyzację i rozwój produkcji wyrobów regionalnych.
2. Stowarzyszenie swe cele realizuje poprzez:
a) wdrożenie działań z programów operacyjnych spójnych z celami lokalnej strategii rozwoju,
b) podnoszenie jakości życia ludności wiejskiej,
c) rozwój społeczeństwa informacyjnego,
d) rozwój aktywności społeczności lokalnej,
e) rozwój agroturystyki i turystyki,
f) promowanie lokalnych produktów,
g) wspieranie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych i starszych,
h) działania na rzecz dzieci i młodzieży,
i) wspieranie działań z zakresu edukacji ekologicznej,
j) wspieranie działań z zakresu upowszechniania kultury, kultury fizycznej, turystyki i sportu oraz rozwoju czytelnictwa,
k) wspieranie działań w zakresie kultywowania kultury, ochrony dziedzictwa narodowego oraz lokalnych tradycji,
l) wspieranie działań w zakresie ochrony i promocji środowiska przyrodniczego i krajobrazowego,
m) współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym  celem działalności Stowarzyszenia na poziomie krajowym i międzynarodowym.
n) Organizowanie i finansowanie:
- imprez kulturalnych, takich jak przeglądy, targi, pokazy i wystawy służących promocji gminy i jej bogatego dziedzictwa kulturowego
- kursów i pokazów mających na celu podnoszenie wiedzy i świadomości mieszkańców
o) działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej w tym: opracowanie i druk broszur, folderów i plakatów, opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych, tworzenie stron internetowych, przygotowywanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym lub promocyjnym.
p) Prowadzenie innych działań przewidzianych w Strategii Rozwoju Gminy Łukowa
q) współpracę z partnerami społecznymi i gospodarczymi w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia.
3. Stowarzyszenie realizując cele statutowe opiera się na pracy społecznej członków i pracy zatrudnionych pracowników.
4. Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, zawierać umowy cywilnoprawne lub    zlecać określone zadania innym podmiotom.
5. Organem nadzorującym Stowarzyszenia jest Starosta.

ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne
2. Stowarzyszenie posiada członków
a) zwyczajnych,
b) wspierających,
c) honorowych.
3. Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która:
a) złoży deklarację członkowską na piśmie,
b) spełnia warunki określone w ustawie  Prawo o stowarzyszeniach.
4. Członkiem wspierającym Stowarzyszenie może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
5. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie Uchwały Zarządu.
6. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
7. Członkowie honorowi są przyjmowani przez Walne Zgromadzenie na wniosek 10 członków Stowarzyszenia.
8. Członkowie zwyczajni mają prawo:
a) biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
b) korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
c) udziału w przedsięwzięciach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
d) zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.
9. Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
a) brania udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,
b) przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
c) regularnego opłacania składek.
d) brania udziału w Walnych Zgromadzeniach Członków.
10. Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
11. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszeni, propagowanie celów i dbanie o dobre imię Stowarzyszenia oraz udzielanie mu pomocy.
12. Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
13. Utrata członkostwa następuje na skutek:
a) pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
b) wykluczenia przez Zarząd:
z powodu łamania Statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia,
z powodu notorycznego nie brania udziału w pracach Stowarzyszenia,
z powodu nie płacenia składek za okres pół roku,
za działanie na szkodę Stowarzyszenia,
na pisemny wniosek trzech członków Stowarzyszenia,
c) utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
d) śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
14. Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków stowarzyszenia lub pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna.  

ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
1. Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zgromadzenie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna
2. Kadencja władz.
a) Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa trzy lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów
b) Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej niż przez dwie kadencje.
3. Uchwały Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowani, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
4. Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział:
a) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
b) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
5. Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
6. Walne Zgromadzenie Członków zwyczajne jest zwoływane przynajmniej raz na rok przez Zarząd Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
7. Walne Zgromadzenie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
8. Uchwały Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia zapadają bezwzględną większością głosów w obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków. Głosowanie jest jawne.
9. W przypadku gdy na zwołane Walne Zgromadzenie Członków nie przyjdzie ich wymagana ilość, Zarząd zwołuje Zgromadzenie w innym terminie, z tym samym porządkiem obrad i wówczas jest ono ważne i zdolne do podejmowania uchwał bez względu na ilość obecnych członków.
10. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należą:
a) określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
b) uchwalania zmian statutu,
c) wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia,
d) udzielanie Zarządowi absolutorium po każdym roku kalendarzowym,
e) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
f) uchwalanie budżetu,
g) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
h) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
i) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
j) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
k) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
l) podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia.
11. Każdemu członkowi zwyczajnemu przysługuje podczas Walnego Zgromadzenia jeden głos.
12. Zarząd, wybierany i odwoływane przez Walne Zgromadzenie Członków, jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentuje Stowarzyszenia na zewnątrz.
13. Zarząd składa się z 3 do 7 osób w tym prezesa oraz dwóch wiceprezesów. Prezesa i wiceprezesów wybiera Zarząd spośród swoich członków.
14. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.
15. Do kompetencji Zarządu należą:
a) realizacja celów Stowarzyszenia,
b) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
c) sporządzanie planów pracy i budżetu,
d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
e) uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
f) przyjmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia,
g) podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do innych organizacji
h) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
i) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
j) przyjmowanie i skreślanie członków.
k) Realizacja lokalnej strategii rozwoju.
16. Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia. Działa na podstawie regulaminu i niniejszego Statutu
17. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób w tym przewodniczącego, zastępcy oraz sekretarza.
18. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pozostawać w związku małżeńskim, ani w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu.
19. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
c) kontrolowanie działalności Stowarzyszenia i Zarządu, w zakresie zgodności działania ze Statutem, uchwałami Walnego zgromadzenia Członków i obowiązującymi przepisami. W uzasadnionych przypadkach Komisja Rewizyjna może zasięgnąć opinii biegłego rewidenta.
d) składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członków,
e) prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków oraz zebrania Zarządu,
f) składanie wniosków o absolutorium dla władz Stowarzyszenia,
g) składanie sprawozdań bądź uchwał ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.
20. W razie gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.

ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I FUNDUSZE
1. Majątek Stowarzyszenia powstaje:
a) ze składek członkowskich,
b) darowizn, spadków, zapisów,
c) dotacji i ofiarności publicznej.
d) dochodów z własnej działalności
2. Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.
3. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.
5. Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w szczególności w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie.

ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków kwalifikowaną większością głosów – (2/3), przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
3. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.

Bitwa pod Osuchami

Cmentarz w Osuchach

19 czerwca 1944 roku Niemcy rozpoczęli akcję przeciwpartyzancką "Sturmwind II". Najcięższe walki miały miejsce 25 i 26 czerwca 1944 roku pod Osuchami.  Inspektor Inspektoratu Zamojskiego mjr Edward Markiewicz ps.,,Kalina" zdecydował, że znajdujące się na tym obszarze oddziały AK i BCh pozostaną na miejscu i podejmą walkę z wrogiem. Nastąpiła ich pełna mobilizacja. Zgrupowanie partyzanckie składało się z oddziałów AK: ,,Corda", ,,Skrzypika", ,,Topoli", ,,Wira" i ,,Woyny" oraz BCh: ,,Rysia", ,,Jaskółki" i ,,Antona". Przez cztery dni żołnierze AK i BCh toczyli zacięte boje z wojskami niemieckimi. W ich trakcie zginął ,,Kalina", a dowództwo nad zgrupowaniem przejął ,,Wir". Podjął on decyzję o przebiciu się z okrążenia w rejonie Osuch. 24 czerwca, nocą, zgrupowanie rozpoczęło akcję. Oddziały ,,Topoli", ,,Woyny", ,,Jaskółki", ,,Antona" oraz część oddziału ,,Rysia" straciły łączność z resztą kolumny. Natomiast oddziały ,,Corda", ,,Wira" oraz druga część oddziału ,,Rysia", po brawurowym ataku w rejonie Osuch, zdołały przełamać pozycje hitlerowskie i wyszły "z kotła". Podczas walk pod Osuchami polegli dowódcy oddziałów: ,,Cord", ,,Topola", ,,Woyna", ,,Szczerba", ,,Anton", zginęło około 400 żołnierzy. Komisja do Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce dokonała ekshumacji poległych. Ciała około 240 żołnierzy spoczęły na cmentarzu partyzanckim w Osuchach. Bitwa pod Osuchami uznawana jest za jedną z najcięższych bitew partyzanckich w Polsce, zaś cmentarz partyzancki w Osuchach należy do największych w Europie.


Cmentarz w Szarajówce

Cmentarz w Szarajówce

18 maja 1943 r. niemieckie oddziały SS i SCHUPO otoczyły wieś Szarajówka. Niemcy rozdzielili się na mniejsze grupy i  zaczęli spędzać mieszkańców na plac. W międzyczasie cały inwentarz z łąk i pól oraz obór zrabowali ładując na furmanki. O godzinie 12 główny komendant rozkazał zgromadzone kobiety, dzieci i starców wpędzić do zabudowań kilku gospodarzy. Następnie obłożono budynki słomą i podpalono. W niecałe dwie godziny cała wieś stanęła w płomieniach. O 15 z dobrze zagospodarownej wsi nie pozostało śladu. Szarajówka była zemstą Niemców za napad partyzancki na żandarmerię w Tarnogrodzie.Spalono żywcem 58 osób, w tym 30 dzieci. Wspólna mogiła wszystkich zamordowanych znajduje się na miejscu dawnej wioski Szarajówka. Pacyfikacja Szarajówki należała do najokrutniejszej w formie i najstraszniejszej w skutkach, nie tylko na Zamojszczyźnie, ale w ogóle w całej Polsce.


Kwatery żołnierzy Września 1939 r.

Cmentarz w Łukowej

Dnia 16 IX 1939 r. doszło do bitwy pod Łukową, którą stoczyła 6 DP gen. bryg. Bernarda Monda GO „Bielsko”. 14 września polska Dywizja Piechoty zajęła linie obrony na rzece Tanew: od Osuch przez Podsośninę, Szostaki do Pisklak. 15 września 1939 roku w Łukowej na zachód od kościoła polski patrol ostrzelał niemiecki samochód. Kilku rannych oficerów niemieckich od razu zmarło. Wśród zabitych był prawdopodobnie generał. Niemcy posądzili o zamach ludność cywilną. Mieszkańców Łukowej zebrano w kościele. Tych , którzy nie mieścili się w kościele, przetrzymano na placu. Obok kościoła Niemcy ustawili ciężką artylerię, kierując działa w stronę lasów Puszczy Solskiej, Podsośniny, Osuch. Mieszkańcy byli wystawieni na pociski polskiej artylerii. Według relacji żołnierza-uczestnika tych walk Polacy wiedzieli o zakładnikach i nie strzelali. 15 września doszło również do walk  między Szostakami a Pisklakami na łąkach zwanych „Glińsko”. W miejscu, w którym oddziały niemieckie próbowały sforsować rzekę Tanew, Polacy zorganizowali zasadzkę. Niemcy zostali zmuszeni do wycofania się ze wzgórza Borsuczyny. W tym samym czasie inna jednostka niemiecka zaatakowała Podsośninę od strony Łukowej. Spłonęła wschodnia część wsi (zachodnia część została zniszczona 14 września). W wyniku silnego naporu Polaków, nieprzyjaciel wycofał się do Łukowej. Ataki na Podsośninę trwały cały dzień. Wszystkie zostały odparte mimo przeważającej siły wroga. Po kolejnym silnym natarciu na pozycje polskie żołnierze musieli wycofać się ze wzgórza Borsuczyny za Tanew. Niemiecka artyleria bez przerwy ostrzeliwała cały Surowy Las ( las na północ od wsi Szostaki, 400 m. od Tanwi), okoliczne łąki i Aleksandrów. Linia Tanwi została utrzymana do 17 września (niedziela rano). Zmuszone do wycofania były także oddziały polskie z Podsośniny, przeszły one w głąb Puszczy Solskiej. Natomiast poległych w tej bitwie 114 żołnierzy pochowanych zostało na cmentarzu parafialnym w Łukowej.

 

Pomnik poświęcony ofiarom wysiedleń z 1943 r.

Pomnik przy kościele w Łukowej

Najdotkliwiej ludność gminy doświadczona została podczas II wojny światowej. 3 lipca 1943 r. Niemcy dokonali pacyfikacji wsi Łukowa. W sumie około 90% łukowian znalazło się za drutami  obozów. Większość z nich wywieziono wkrótce na przymusowe roboty do Niemiec. Opustoszałą wieś zajęli niebawem we władanie przesiedleni tu z okolic Tomaszowa Lubelskiego Ukraińcy. Po rozbiciu posterunku niemiecko-ukraińskiego w październiku 1943 r. przez oddziały AK i BCh mieszkańcy Łukowej mogli spokojnie powrócić do swoich gospodarstw. Pomordowanych w obozach zagłady i ofiary wysiedleń z terenu gminy Łukowa upamiętnia pomnik postawiony w miejscu, z którego zabierani byli łukowianie do obozów tj. plac przed kościołem parafialnym.

 

 

 


Pomnik powstańców z 1863 r.

Pomnik powstańców styczniowych

W wyniku pierwszego rozbioru Polski Łukowa weszła w skład zaboru austriackiego, a po Kongresie Wiedeńskim do zaboru rosyjskiego. Była terenem bitwy podczas powstania styczniowego, która rozegrała się 16 IV 1863 r. pod Borowymi Młynami (las Kobylówka) pomiędzy wojskami rosyjskimi a oddziałem powstańczym płk. Marcina Borelowskiego „Lelewela”. Spośród poległych w tej bitwie powstańców 4 pochowano na miejscowym cmentarzu parafialnym. W 75. rocznicę tejże bitwy mieszkańcy całej gminy ufundowali poległym pomnik znajdujący się na łukowskim cmentarzu.

 

 

 

 

 

 

 


Pomnik upamiętniający walki w uroczysku Maziarze

Pomnik w uroczysku Maziarze

W czerwcu 1944 roku do największej operacji przeciwpartyzanckiej w lasach Puszczy Solskiej, Niemcy skierowali siły wojskowe liczące około 30 tys. ludzi. W okrążenie niemieckie dostało się zgrupowanie oddziałów AK i BCh w sile 1150 żołnierzy. Po nieudanym wyjściu z kotła w nocy z 24-25 1944 roku w rejonie osiedla Maziarze tylko części oddziałów AK udało się przebić przez pozycje niemieckie na rzece Sopot. Pozostałe oddziały BCh i zdziesiątkowane grupy AK ponownie zepchnięte zostały do Uroczyska Maziarze. Z 25-26 czerwca 1944 roku stoczyli tu ostatni krwawy bój z przeważającymi siłami wroga. Walczyli do ostatniej kropli krwi wykazując się niezwykłym męstwem i odwagą. Tylko nielicznym udało się przetrwać tę tragedię, Niemcy do końca czerwca 1944 roku wyłapywali ukrywających się żołnierzy i ich zabijali. Wszyscy polegli w bitwie nad Sopotem znaleźli miejsce wiecznego spoczynku na cmentarzu partyzanckim w Osuchach. Przelana tu żołnierska krew pozostaje do dziś historią tamtych lat i wzorem najwyższego poświęcenia dla Ojczyzny z ofiarą życia włącznie.

Urząd Gminy w Łukowa
23-412 Łukowa
Łukowa 262
powiat biłgorajski
województwo lubelskie
godziny pracy: 7.00 - 15.00 (od poniedziałku do piątku)
centrala: tel. +48 84 687 40 02, 84 687 40 18, 84 687 45 06,
tel./fax +48 84 687 40 45
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
wójt: Stanisław Kozyra
tel. bezp. 84 687402
centrala wew. 31
pok. nr. 10

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Łukowej
Teresa Kozyra - kierownik
tel./fax +48 84 6874082
23-412 Łukowa
Łukowa 262, pok. 11
NIP 918-13-73-814   REGON 950006211
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zakład Gospodarki Komunalnej w Łukowej
Dariusz Panas - kierownik
tel. +48 84 6874507
23-412 Łukowa

Gminny Ośrodek Kultury w Łukowej
Wiesława Kubów - dyrektor
tel. +48 84 6874060, 6874053
23-412 Łukowa
Łukowa  569A
NIP 918-10-84-323   REGON 001074377
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
godziny otwarcia: 8.30 - 16.30 (od poniedziałku do soboty)

Szkoła Podstawowa im. por. Edwarda Błaszczaka ps. "Grom" w Chmielku
Zbigniew Sokal - dyrektor
tel. +48 84 6855165
Chmielek 81
23-412 Łukowa
NIP 918-17-64-182   REGON 001135771
e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Szkoła Podstawowa im Jana Pawła II w Łukowej
Wiesław Stański - dyrektor
tel. +48 84 6874504
23-412 Łukowa
Łukowa 341
NIP 918-17-70-857   REGON 000553012
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Gimnazjum im. Pawła Adamca w Łukowej
Małgorzata Kraczek - dyrektor
tel. +48 84 6874502
23-412 Łukowa
Łukowa 341
NIP 918-17-72-945   REGON 950420956

Agrobud
Józef Grzyb
tel. +48 84 6874090
23-412 Łukowa
Łukowa 62

Apteka prywatna
M. Garbacz
tel. +48 84 6874022

Bank Spółdzielczy w Łukowej
Prezes - Zdzisław Szostak
tel. dyrektor +48 84 6874121
tel. księgowość +48 84 6874400
23-412 Łukowa
Łukowa 547

Agroturystyka nad Tanwią na Roztoczu 

Hotele i noclegi
Osuchy 20 , Łukowa
tel. 607 076 070
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
str. int.: turystyka-nadtanwia.pl

Kwiaciarnia "Magnolia"
tel. +48 84 6874253

Lecznica dla zwierząt
Lek. wet. Marian Klejment
tel. +48 84 6874008

Modne Krzesła
MOTION Paweł Kozyra
Łukowa 330
23-412 Łukowa
Sklep internetowy: http://modnekrzesla.pl/
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 697 336 366

Ochotnicza Straż Pożarna
tel. +48 84 6874078

Oczyszczalnia ścieków
Łukowa, tel. +48 84 6418893
Chmielek, tel. +48 84 6437581

Parafia Rzymsko-Katolicka pw. WNMP w Łukowej
Proboszcz - ks. kanonik Waldemar Kostrubiec
tel. +48 84 6874009
Wikariat, tel. +48 84 6874019
Wikariat, tel. +48 84 6874508

Gminna Spółdzielnia "SCH"
tel. +48 84 6874049

Stacja paliw PETROL
M. Peć
tel. +48 84 6874497
godziny otwarcia: 6.00 - 22.00 (od poniedziałki do soboty), 8.00 - 20.00 (niedziela)

Urząd pocztowy
tel. +48 84 6874031

Zakład Gospodarki Komunalnej
tel. +48 84 6874507

Związek kombatantów RP i byłych więźniów politycznych
tel. +48 84 6874054

Nadleśnictwo Józefów
ul. Leśna 46
23-460 Józefów
tel. 84 6878005
fax. 84 6878280
www.jozefow.lublin.lasy.gov.pl
www.facebook.com/nadlesnictwojozefow

 

Jeżeli uważasz, że Twoja instytucja powinna się tutaj znaleźć napisz do nas podając odpowiednie dane: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Goniec łukowski do nabycia w cenie 10 zł.

Kontakt z nami

Gminny Ośrodek Kultury w Łukowej
Łukowa 569A
23-412-Łukowa

tel. 84 6874060, 6874053
e-mail: gokluk1@wp.pl
administrator: informatyk@lukowa.pl

Copyright © 2024 Oficjalny serwis internetowy Gminy Łukowa. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.